ΤΑ ΒΙΝΤΕΟΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΚΟΗΣ ΚΑΙ ΕΜΒΟΕΣ

Τα άτομα που παίζουν βιντεοπαιχνίδια ενδέχεται να διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο μόνιμης απώλειας ακοής και εμβοών λόγω μη ασφαλών επιπέδων ήχου. Η μη ασφαλής ακρόαση ή η ψυχαγωγική έκθεση σε ήχους υψηλής έντασης αναγνωρίζεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) ως σημαντικός παράγοντας κινδύνου για την απώλεια ακοής. Καθώς το gaming έχει γίνει μια από τις πιο δημοφιλείς δραστηριότητες αναψυχής παγκοσμίως, με περίπου τρία δισεκατομμύρια παίκτες το 2022, οι ερευνητές εξέτασαν την πιθανή σχέση μεταξύ μη ασφαλών επιπέδων ήχου από βιντεοπαιχνίδια και απώλειας ακοής.

Η συστηματική ανασκόπηση που δημοσιεύτηκε στο BMJ Public Health αξιολόγησε 14 μελέτες στις οποίες άτομα έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια τρεις ώρες την εβδομάδα κατά μέσο όρο, με τα μετρημένα επίπεδα ήχου των βιντεοπαιχνιδιών σχεδόν να υπερβαίνουν ή να υπερβαίνουν τα επιτρεπτά όρια έκθεσης στον ήχο.

Για παράδειγμα, μια μελέτη διαπίστωσε ότι τα μέσα επίπεδα θορύβου ακουστικών στα παιχνίδια σκοποβολής κυμαίνονταν μεταξύ 88,5 και 91,2 dB, φτάνοντας μέχρι τα 118,7 dB.
Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, οι ενήλικες μπορούν να εκτεθούν με ασφάλεια σε μέση ένταση ήχου 80dB, παρόμοια με το κουδούνι της πόρτας, για έως και 40 ώρες την εβδομάδα. Οι ήχοι σε ένταση 90 dB, όπως η φωνασμένη συνομιλία, μπορούν να ακουστούν με ασφάλεια για τέσσερις ώρες την εβδομάδα.

Σε ένα άλλο πείραμα που εξετάστηκε, 30 άτομα έπαιξαν ένα παιχνίδι σκοποβολής χρησιμοποιώντας ακουστικά ρυθμισμένα στα επίπεδα ακρόασης που προτιμούσαν, που κυμαίνονταν από 60 έως 90 dB. Η έρευνα δείχνει επίσης ότι τα αρσενικά παίζουν βιντεοπαιχνίδια πιο συχνά, για μεγαλύτερες περιόδους και σε επίπεδα ήχου υψηλότερης έντασης, καθιστώντας τα πιο ευάλωτα σε μη αναστρέψιμη απώλεια ακοής. Οι συγγραφείς της μελέτης αναγνωρίζουν ότι τα στοιχεία για τη σχέση μεταξύ του παιχνιδιού και της απώλειας ακοής ή/και των εμβοών είναι περιορισμένα, τονίζοντας την ανάγκη για περαιτέρω έρευνα.

Οι εμβοές είναι η αντίληψη του ήχου που δεν έχει εξωτερική πηγή, επηρεάζοντας περίπου το 10 έως 25% των ενηλίκων. Συνήθως ορίζεται ως ένας ήχος κουδουνίσματος, αλλά μερικοί άνθρωποι μπορεί να ακούσουν βρυχηθμό ή βουητό. Τα αίτια των εμβοών είναι άγνωστα, αλλά η πάθηση συχνά συνοδεύεται από κάποιου βαθμού απώλεια ακοής. Οι συγγραφείς καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι «το παιχνίδι μπορεί να είναι μια κοινή πηγή μη ασφαλούς ακρόασης, η οποία θα μπορούσε να θέσει πολλά άτομα παγκοσμίως σε κίνδυνο απώλειας ακοής ή/και εμβοών».

Πρώιμα σημάδια απώλειας ακοής

Η έκθεση σε ήχους υψηλής έντασης μεταξύ των νέων μπορεί να τους κάνει πιο ευάλωτους στην εμφάνιση απώλειας ακοής που σχετίζεται με την ηλικία αργότερα στη ζωή τους, σημειώνει η μελέτη. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να αναγνωρίζονται πρώιμα σημάδια απώλειας ακοής που προκαλείται από τον ήχο, τα οποία περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

Προσωρινές ή μόνιμες εμβοές χωρίς εξωτερικό ερέθισμα.

Υπερακουσία, η οποία είναι μια ενισχυμένη ευαισθησία στον ήχο.

Δυσκολίες στην κατανόηση της ομιλίας, ιδιαίτερα όταν υπάρχει θόρυβος περιβάλλοντος.

Η έκθεση σε ήχους υψηλής έντασης έχει συνδεθεί με «κρυφή απώλεια ακοής», η οποία μπορεί να εμφανιστεί όπως τα συμπτώματα που περιγράφονται παραπάνω.
Καθώς το παιχνίδι αυξάνεται μόνο σε δημοτικότητα, χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να κατανοήσουμε πώς μπορεί να επηρεάσει την ακοή.

Πηγές

BMJ Public Health. Risk of sound-induced hearing loss from exposure to video gaming or esports: a systematic scoping review.

The World Health Organization. Deafness and hearing loss: Safe listening.

National Institute on Deafness and Other Communication Disorders. Tinnitus.

       

Επιστημονική Ομάδα του Υγεία & Ευεξία